Budite pametni i kontrolirajte se, uvijek slušajte svoje instinkte, tražite drugo mišljenje, podsjetite i druge žene na važnost pregleda i, ne manje važno, budite uporni i nemojte se bojati. Tako svoju priču počinje Marina Hasija, danas 32-godišnja žena, koja je s 24 godine oboljela od karcinoma dojke i čiji je život, kako sama kaže, spasila osobna inicijativa i rana dijagnostika.
'Bio je rujan 2013. i sjedila sam na fakultetu razmišljajući o tipičnim studenskim problemima - gdje izaći, što popiti i kako pobjeći s dosadnog predavanja? Taj dan se na predavanju raspravljalo o štetnosti raznih modernih proizvoda na naše zdravlje, a između ostalog pričalo se i o raku dojke. Sjećam se kako nisam imala nikakav osjećaj da se to tiče mene i da mi je bilo dosadno, ali se također sjećam da mi je tijelom prošao nekakav čudan osjećaj. Nisam ga povezala s ničim, mislila sam da je zagušljivo u predavaonici – ali ga se točno sjećam. Nakon toga je došao listopad, mjesec borbe protiv raka dojke, i znam da su me poruke iz tih kampanja nekako nalazile na svakom koraku. Dva mjeseca kasnije napipala sam kvržicu', priča Marina.

1080x1080px -5.jpg
Bine Zarabec 

Mjeseca neizvjesnosti i pametnih odluka

Unatoč tome što su joj svi bližnji govorili da se ne treba brinuti, da nema genetsku predispoziciju i da je mlada, ona je nekako znala da je u pitanju rak. U Institutu za tumore napravljena je punkcija i nalaz je pokazao da Marina nema razloga za brigu i rečeno joj je da se vrati na kontrolu kroz nekoliko mjeseci. Unatoč tome, ona je i dalje osjećala da nešto nije u redu.
'Ti mjeseci bili su mi najgori, jer su svi mislili da sam luda, no mene je konstantno nešto nadljudski tjeralo da se ipak ranije vratim i još jednom provjerim dijagnozu. I dobro da jesam, jer su pregled i druga punkcija rezultirali potpuno drugačijim nalazom od onog prvog: suspektna tvorevina', prisjeća se Marina. Već nekoliko dana nakon punkcije Marina je hitno operirana, nakon čega su joj liječnici postavili i točnu dijagnozu – invazivni muciozni hormonski rak dojke.
'Tumor je izvađen, no morala sam se podvrgnuti i dodatnim terapijama – kemoterapiji i zračenju, ali i hormonskoj terapiji. Svaka ta terapija pojedinačno, a pogotovo u kombinaciji mogu uzrokovati neplodnost, zbog čega su mi moji onkolozi s Instituta za tumore savjetovali da prije same kemoterapije svakako zamrznem jajne stanice kao mjeru predostrožnosti, iako je bilo važno da što prije odem na kemoterapiju. Zahvalna sam im što su me informirali o tome i povezali me s Centrom za reproduktivno zdravlje u Petrovoj. Nije bilo jednostavno podvrgnuti se još jednoj operaciji, no nisam dvojila trebam li to napraviti ili ne. Zamrzavanje jajnih stanica za žene u toj je situaciji besplatno i zato je nužno da ta informacija dođe do svih. U svemu sam, naravno, imala i punu podršku okoline, što je iznimno važno', priča Marina.

Martina Hasija, iskustvo borbe s rakom dojke
Bine Zarabec 

Mi biramo pink!

I, uistinu, ta podrška koju oboljela osoba dobiva od svojih bližnjih, sustava i okoline ključna je u procesu ozdravljenja. I nova Cedevitina kampanja 'Budi TU, Budi CE' osvještava javnost o izazovima s kojima se suočavaju oboljeli od raka dojke i njihovi bližnji te o tome kako im u tom procesu pružiti potrebnu psihološku podršku. U okviru kampanje Cedevita je na tržište plasirala novi okus Pink grejp u simboličnom ružičastom pakiranju od 200 grama, uz kojeg svi imaju priliku podržati rad udruga Europa Donna Hrvatska koja se svojim angažiranim humanitarnim djelovanjem bori protiv karcinoma dojke te brine o fizičkom i mentalnom zdravlju oboljelih.
Kampanja, osim donacijskog karaktera, obuhvaća niz edukativnih aktivnosti usmjerenih prema psihološkoj podršci oboljelima i njihovim bližnjima. "Budi TU. Budi CE“ nastavak je dobro poznate Cedevita platforme "Budi DOBRO. Budi CE“ kojoj je cilj potaknuti ljude svih generacija na brigu o vlastitom mentalnom zdravlju. Kampanja je regionalnog karaktera, pa će Cedevita, osim udruzi Europa Donna Hrvatska, donaciju osigurala istoj udruzi u Srbiji i Sloveniji te udruzi Think Pink iz BiH.

'Donacijsku kampanju smo pokrenuli s ciljem podizanja svijesti ne samo o borbi protiv raka dojke, nego i kako bismo upozorili na izazove u sferi mentalnog zdravlja s kojima se suočavaju oboljeli, ali i oni u njihovoj neposrednoj blizini - članovi njihovih obitelji, prijatelji, kolege, suradnici. Nizom aktivnosti, uz novu platformu „Budi TU. Budi CE“ te uz posebno osmišljen okus Pink Grejp, pozivamo sve da budu tu za oboljele te da im pruže podršku u trenutku kad im je ona najpotrebnija', izjavila je Maja Šiprak, senior brand manager Cedevite.

Edukativna online platforma

Svim onkološki oboljelim ženama, a pogotovo mladim ženama koje nisu još postale mame, i Marina preporučuje da budu pozitivne i da se informiraju. Cedevitina edukativna online platforma pod nazivom "Budi TU. Budi CE.“ donosi brojne korisne savjete, videa i intervjue u čijoj izradi su sudjelovali stručnjaci psiholozi te oboljele osobe koje su spremne podijeliti svoje iskustvo s javnosti. U svrhu očuvanja mentalnog zdravlja i psihološke pomoći ne samo oboljelima, već i njihovim bližnjima, stručnjaci će putem sadržaja na platformi „Budi TU. Budi CE.“ educirati javnost o tome kako biti tu za oboljelu osobu, kako joj pristupiti u trenu kad sazna dijagnozu te kako pružiti adekvatnu podršku i utjehu svima u njihovoj blizini na koje bolest ima neposredan utjecaj.

'Koliko god crno bilo, nikad nije toliko crno. Najvažnije je zadržati osmijeh na licu čak i onda kada ti ništa ne ide i kada se cijeli svijet sruši na tebe. Baš tad treba zagristi i pokazati zube, a sve ostalo će se nekako posložiti', zaključuje Marina.

*Sadržaj nastao u suradnji s Cedevitom.