Premda je oko nas sve više Venera iz Willendorfa, ipak se i dalje najljepšom ženom svijeta smatra Nefertiti. To čarobno poprsje u berlinskom muzeju plijeni ne samo zbog mira, zategnutosti, skladnih proporcija nego i zbog blistavog glamura kojim zrači. Faraonovu ženu pronašli su 1912. i otad znanstvenike intrigira zašto su slomljene uši i kraljevska zmija na čelu, kamo je nestao kamen iz oka, a nas obične promatrače - u čemu je tajna privlačnosti tog, što bi Camille Paglia rekla, seksualnog lica? Paglia kaže da je to strah jer je kraljica zapravo android. „Ona je paralizirana i paralizira. Uglađena, profinjena... No njezine su oči, mačkasto obrubljene ugljenom, hladne.Ona je autoritet koji obožava samoga sebe. Njezina zavodnička snaga istodobno mami i odbija. “ Za razliku od Venere iz Willendorfa koja je sva sazdana od tijela, Nefertiti je samo lice, simbol, čista ideja. Čak i njezino ime Nefertiti znači „došla je ljepotica“. Ona je poput lutke u izlogu - nepristupačna, savršena za pokazivanje, ali ne i stvaran život. Zamislite Nefertiti kako riba kupaonicu? Ne ide vam baš, zar ne? Pa je li ona ta zbog koje nas danas s malih i velikih ekrana gledaju smrznuta, okamenjena lica, zbog koje mnoge žele imati pune putene usnice, glatko čelo, visoke jagodice? Posve sigurno mnoge od tih žena i ne znaju za Nefertiti i da je upravo ona kanon zapadnjačke ljepote. A ipak su tražile od svojih liječnika previše botoksa, previše silikona, previše filera. No koja bi žena željela estetskim zahvatima ostavljati dojam nepristupačnosti, hladnoće, straha? Dakako, ne razmišljaju o tome, nego samo žele biti što bliže idealu, po svaku cijenu. Sjetimo se samo Luciane Avedon, bivše princeze Pignatelli, koja je u potrazi za ljepotom posve preoblikovala lice i tijelo, što je napisala i u svojoj knjizi: „Velika se prirodna ljepota u sto godina rodi tek nekoliko puta. Ja nisam jedna od njih. No što je priroda propustila, ja sam nadoknadila - toliko da se ponekad ne mogu ni sjetiti što je pravo, a što umjetno. Dapače, ne može ni nitko drugi.“ U tim je godinama booma estetske kirurgije i francuska umjetnica Orlan radila performanse od svojih estetskih operacija na kojima nije željela postati ljepšom, nego ukazati na artificijelnost cijelog procesa. Proslavila se, ali nije dospjela do širokih krugova. Čežnja za ljepotom bez obzira na posljedice ostala je tajnom željom mnogih. I ne morate više biti zvijezda ekrana ili modnih pista da biste ste postali Nefertiti. Samo je pitanje kome ćete se dati u ruke da biste postigli svoj kanon ljepote. Moramo li i nesvjesno robovati nametnutim idealima?   Fotografije: Arhiv Storyja