Ključ za uspješno pisanje je zabava. Sve što je zabavno uči se lako i brzo. Ukoliko je pisanje svojevrstan teret za dijete, entuzijazam će izostati. STABILO stručnjak dr. Christian Marquardt pruža nekoliko savjeta kako roditelji mogu pružiti podršku djetetu koje uči pisati. Potaknite svoje dijete igrom Roditelji mogu pružiti podršku djetetu u finim motoričkim vještinama već u najranijoj dobi. Na primjer, kroz igre oblikovanja i izrade uvježbavaju se pokreti koji kasnije mogu pomoći pri učenju pisanja. Dječije iskustvo sa crtanjem također potiče razvoj finih motoričkih vještina. Raznobojne olovke i bo-janke su zabavne i potiču dječiji interes za aktivnošću. Potaknite kreativnost Važno je da ne hvalite samo identično / precizno crtanje tj kopiranje oblika. Kod učenja kako pisati jednako je važna tečnost pokreta koliko i točnost oblika. Roditelji bi trebali djetetu dopustiti slobodu razvoja kreativnosti. Kreativnost je ključ: na primjer crtanje petlji potiče tečnost pokreta kod pisanja. Ne tražite previše od djeteta Roditelji trebaju voditi računa da dijete nije preopterećeno oblicima koji su preteški za crtanje, što vodi ka frustraciji i dijete više ne uživa u zadaći. Ključni motivirajući faktor upravo je zabava i užitak. Ukoliko dijete više ne uživa kod upotrebe olovke vrlo je teško motivirati ih da uče pisati. Treba voditi računa da se djeca sama ne preopterete. Odbir prikladne olovke – zajednička zadaća Odabir prikladne olovke zajednička je zadaća roditelja i djece. Olovka treba biti praktična – drugim riječima ležati čvrsto u dječijoj ruci, zona hvata (grip zona) treba biti mekana, te omogućiti opuštenu šaku. Jednako važno je da se djetetu sviđa, jer takvu olovku djeca će rado koristiti. Obratite pažnju na način držanja olovke Prilikom učenja pisanja roditelji bi trebali pripaziti na djetetovo držanje olovke. Šaka treba biti opuštena jer zgrčena šaka onemogućuje tečnost pokreta. Napetost i naprezanje vrlo brzo umaraju ruke. O problemu treba diskutirati zajednički, te isprobati različite načine držanja olovke kao i različite olovke. Grčenje šake može biti i znak djetetove želje za preciznošću. Što su pokreti kod pisanja i crtanja rit-mičniji, ruka je opuštenija a dijete zadovoljnije uspjesima koje postiže. Osigurajte malo raznolikosti Raznolikost je važna – djeca nisu roboti. Ponavljanje oblika slova često nije dovoljno : ritam pokreta pisanja jednako je važan kao i sama forma slova. Ritam pisanja je taj koji stvara oblike : na primjer tečnost u pokretima pisanja kod odraslih, ima određenu melodiku. Roditelji bi s djecom trebali obratiti pažnju upravo na ritmičnost pokreta te ih zajednički vježbati. Pogreške su važne Učenje pisanja ne znači izbjegavanje pogrešaka, naprotiv, motoričke vještine ne mogu biti naučene bez pogrešaka. Djeca najbolje uče iz pogrešaka: na primjer, prilikom vježbanja roditelji mogu nam-jerno koristiti različine veličine slova, o tome treba razgovarati i zajednički pronaći pravu veličinu. Razvoj dječijih mogućnosti Kako djetetu nebi upropastili zabavu prilikom učenja pisanja, važno je da vježbaju već usvojene ob-like. Na taj način pomoći ćete im da prošire i primjene svoje vještine. Ravnoteža je ključan faktor. Oslonite se na već poznate oblike Poznati oblici mogu biti dobra referenca za oblikovanje slova. Mnoga slova mogu se izvesti iz već poznatih i naučenih oblika. Na primjer, ‘O’ ima isti oblik kao i Uskršnje jaje ili ‘P’ koje može biti nacrta-no kao linija i polovica lopte. Na taj način slova će biti manje apstraktan pojam i djeca će ih lakše us-vojiti kroz već poznate oblike. Otvoreni razgovor Razgovor o školi treba biti otvoren i bez pritisaka. Na taj način rano ćete uočiti eventualni problem te ga zajednički riješiti Ukoliko se unatoč otvorenom razgovoru i zajedničkim naporima i dalje javljaju teškoće u učenju i pisanju pomoć potražite kod stručnih osoba kao što je psiholog. Fotografije: Press