Zeleni način života je u trendu, što potvrđuje i podatak da udio organske hrane na tržištu EU svake godine raste i proizvođačima donosi sve veću zaradu. I mali poduzetnici koji promišljaju kako sami uzeti sudbinu u svoje ruke, pa – primjerice – pokrenuti neki vlastiti posao, svjesni su da se 'cijeni' sve što ima zajednički nazivnik 'bio' ili 'eko'. Danas nam, svjedoci smo toga svakodnevno, mnogi pokušavaju 'podvaliti' svaki proizvod pod ekološki. Primjerice, kad dođete na tržnicu, gotovo svaki trgovac pokušat će vas uvjeriti da njegovi proizvodi nisu 'špricani'. I, doista, da bi se neki proizvod mogao nazvati organskim, ekološkim ili, jednom riječju, zeleni, herbicidi, pesticidi, kemijska gnojiva i genetski modificirani organizmi zabranjeni su u takvoj proizvodnji. Nekada smo takve proizvode kupovali po znatno skupljim cijenama i od rijetkih proizvođača, no rast potražnje, a time i industrijske proizvodnje, učinilo ih je dostupnima širim masama. Jedna njemačka studija pokazala je da većina kupaca, njih 82%, biohranu nabavlja u supermarketima. Ulaskom Hrvatske u EU zakonska regulativa poprilično se postrožila (osobito u prehrambenoj i farmaceutskoj industriji), pa kupujući u trgovinama zapravo dobivamo najsigurnije jamstvo da je doista riječ o bio hrani. Iako neki proizvodi u svojem nazivu kriju 'zamku', jer na njima stoji riječ 'bio', da biste bili sigurni u vjerodostojnost onog što kupujete, obratite pažnju na etikete i certifikate na ambalaži. Dakle, da biste bili sigurni da je proizvod koji želite kupiti bio proizvod, na njemu mora biti EU bio pečat (poznatiji kao 'Zeleni list') koji je obvezan za sve ekološki uzgojene proizvode zapakirane unutar Europske unije od 2010. godine. Ako je namirnica proizvedena u Hrvatskoj, još će imati oznaku 'Hrvatski eko proizvod'. Što je to uopće bio hrana? Bio ili ekohrana je onakva hrana kakva se uzgajala do početka 20. stoljeća, kad su se pojavili prvi umjetni herbicidi i gnojiva. No eko trend ne odnosi se samo na hranu, poseban značaj ima i tzv. trend održivog dizajna ('slow fashion'). Kad je odjeća u pitanju posebno se cijeni kvaliteta materijala i njegova izrada po ekološkim standardima, a važan faktor je i to da u pogonu proizvođača ne rade djeca, što je nažalost čest slučaj u siromašnim zemljama. Ako želite kupiti 'zelenu' odjeću također trebate obratiti pozornost na etikete i certifikate. 'GOTS certifikat' je međunarodno priznati certifikat koji dokazuje da je roba organskog podrijetla te da zadovoljava socijalne kriterije. Oznaka 'fairtrade' odnosi se na humano djelovanje onih koji kupuju takvu odjeću, jer se dio novca donira za zemlje Trećeg svijeta. Ako kupujete pamuk, važno je da je navedeno kako je riječ o biopamuku. Posebno je zanimljivo te rapidno raste tržište prirodne kozmetike. Ukratko, takva kozmetika nije testirana na životinjama, rađena je tradicionalnim načinom proizvodnje, bez štetnih je konzervansa, umjetnih boja i parabena te sadrži 100% prirodne sastojke. Autor: D. P. Fotografija: Profimedia