Kada je u veljači 2002. objavljen album ‘Come Away With Me’ tada potpuno nepoznate 23-godišnje pjevačice imena Norah Jones, koji je prodan u nevjerojatnoj tiraži od 18 milijuna kopija i nagrađen s čak osam Grammyja (među ostalim i za album godine), malo je tko mogao vjerovati da će ta pjesmarica zaludjeti svijet i da će mlada pjevačica isplivati kao potpuno novo ime baršunastog, maznoga glasa, emotivne interpretacije u jazzy pjesmama savršenim za sanjarenja u hladnim i dugim zimskih noćima, potpuno drukčijim od svjetske hiperprodukcije te nabrijanih i glamuroznih zvijezda.

Takav je i izgled i scenski imidž karizmatične glazbenice koji je zadržala, prirodan, nepretenciozan, jednostavan. Zgodna Teksašanka dosad je snimila šest studijskih albuma, jedan kompilacijski, tri videoalbuma, odradila brojne turneje, a tek joj je 40 godina. Točnije, taj okrugli rođendan slavi 30. ožujka.

Geetali Norah Jones Shankar rođena je 1979. u New Yorku. Njezina majka Sue Jones, plesačica, producentica, glazbena promotorica i medicinska sestra devet godina bila je u vezi s proslavljenim sviračem sitra Ravijem Shankarom s kojim je dobila Noru. Par se uskoro razišao, malena Norah samo je nekoliko puta vidjela oca do devete godine, a onda se nisu vidjeli do njezine osamnaeste. Tada ju je otac upoznao s dvije godine mlađom polusestrom Anoushkom, sviračicom sitra. Kada je Norah imala četiri godine, s majkom se preselila u Dallas. Ubrzo je počela pjevati u crkvenom zboru, a sa sedam godina i svirati klavir. 
'Od malih nogu željela sam pjevati. Mislim da ne bih mogla raditi ništa drugo', rekla je na početku karijere.

Što i ne čudi jer je već u djetinjstvu imala snažan glazbeni utjecaj. Slušala je majčine ploče pa je otkrila Billie Holiday i počela pjevati njezine pjesme. Već sa 16 odlučila je nastupati u barovima, a dok je još bila u školi, dvaput je proglašena najboljom pjevačicom. To joj je dalo dodatnu motivaciju da se upiše na sveučilište u sjevernom Teksasu, gdje je studirala jazz na klaviru. Završila je samo dvije godine, zbog čega se majka jako ljutila, jer se odselila u New York gdje je danju konobarila, a navečer pjevala u jazz klubovima.
Nakon godinu dana osnovala je bend za koji je pjesme pisao Jesse Harris, bubnjeve je svirao Dan Rieser, a Lee Alexander bio je basist. Upravo se u Leeja zaljubila i ubrzo su postali par. Njihov je susret bio sudbonosan jer kad je tražila basista za svoj bend, prijatelj joj je dao popis potencijalnih suradnika po abecednom redom. Leeja je prvog nazvala i on je pristao pridružiti se grupi. Već nakon godinu dana potpisala je ugovor s producentskom kućom Blue Note, a 2002. objavljen je danas kultni ‘Come Away With Me’ koji je postao najprodavaniji album te kuće. Cijela priča počela je kad je agent diskografske kuće Virgin preporučio Jones svom šefu Bruceu Lundvallu, a ovaj joj ponudio ugovor nakon samo dvije preslušane demo-snimke.


'Kad čujete nekog tako originalnog kao što je Norah Jones, morate joj smjesta ponuditi ugovor', rekao je Lundvall. Tako je dobila priliku snimiti album za Blue Note, a počela ga je stvarati u kolovozu 2001. godine. Istodobno je dobivala bolje angažmane u klubovima pa je nastupala u poznatim njujorškim lokalima Knitting Factory i Joe’s Pub, a u Makoru su je počeli tretirati kao svoju zvijezdu.

Nagla slava potpuno je promijenila život mlade glazbenice. Medijima su postali zanimljivi detalji iz njezina života, posebno njezin odnos s ocem. Objašnjavala je da ne želi da joj se prebacuje kako je za njezin uspjeh ‘kriv’ slavni otac, nego isključivo ona. Tada je iskreno govorila da s ocem nije bliska, ali da su u solidnim odnosima. S druge strane, Ravi Shankar u medijima je tvrdio da nisu posvađani, da je ponosan na kćer koja je u prijateljskim odnosima sa svojom polusestrom. Medijsku znatiželju za njezin odnos s legendarnim glazbenikom najviše je zagolicao Norin govor na dodjeli Grammyja nakon čega je zahvaljivala majci, a Ravija nije ni spomenula.


'Iako jako volim svog tatu, s njim sam provela samo djelić djetinjstva. Zato u medijima ne želim govoriti o našem odnosu. Ne želim govoriti ni protiv njega, ali ne mogu reći da je zaslužan za nešto što nije, odrasla sam s majkom, a njega nije bilo', iskreno je rekla u jednom intervjuu, dodavši da se sada mnogo bolje slažu jer on ima već 86 godina i mora ga još puno toga pitati o glazbi. I imala je priliku razgovarati s tatom sve do prosinca 2012., kad je Ravi Shankur preminuo u 92. godini od srčanih i dišnih problema. Tada je indijski premijer Man­mohan Singh izrazio žaljenje i spomenuo gubitak nacionalnog blaga i svjetskog veleposlanika kulturne baštine Indije. Zanimljivo je da je Ravi Shankar rođen u svetom gradu Varanasi, na obalama Gangesa, u obitelji brahmana, najvišoj kasti tradicionalnog hinduističkog društva. Glaz­benom magijom utjecao je i na Georgea Har­risona, gitarista Beatlesa, koji je postao njegov učenik šezdesetih godina. Surađivali su na nekoliko projekata, među ostalim na humanitarnom koncertu za Bangladeš 1971. godine. Harrison je Shankara prozvao kumom world musica koji je tu glazbu približio Zapadu. Njegova talentirana kći nastavila je raditi pa je nakon fantastičnog uspjeha prvijenca 2004. objavila još jedan rado slušan materijal, ‘Feels Like Home’.


'Kad sam snimila ‘Come Away With Me’, nadala sam se da ću prodati deset tisuća primjeraka i da će mi moja diskografska kuća Blue Note, možda, pružiti priliku da snimim i drugi album. No nakon toga nastala je ludnica i trebalo mi je dugo da se snađem. Bilo mi je pomalo i neugodno jer je album pun pogrešaka. Ipak, ne mogu poreći da sam bila ponosna što se ljudima sviđa', istaknula je glazbenica, čiji je i drugi glazbeni zapis bio slična mješavina jazza, countryja i popa.

Na njemu je i pjesma ‘Creepin’ In’, duet sa slavnom Dolly Parton, a svirali su i Garth Hudson i Levon Helm, članovi nekad poznate grupe The Band, čija je Norah velika obožavateljica. Novi album snimila je sa starom grupom, članovi benda popisali su pjesme, a ona je napisala riječi za instrumentalnu skladbu Dukea Ellingtona s njegova albuma ‘Piano Reflections’, a nazvala ju je ‘Don’t Miss You At All’.

'Nije mi cilj da ovaj album ruši rekorde, ali bilo bi mi drago da se uživa u njemu. Znam da sam stekla dosta novca i ne moram ništa više raditi, ali još to nisam u potpunosti shvatila. Jedino je, čini se, mom računovođi sve jasno. Najekstravagantnije što sam kupila jest novi stan, ali ga nisam još u potpunosti uredila jer želim imati i studio za snimanje', rekla je tada ova skromna djevojka, jako rezervirana kada je riječ o privatnosti.


U početku karijere bila je još koliko-toliko otvorena pa je govorila o deset godina starijem dečku Leeju Alexanderu s kojim je na drugom albumu napisala uspješnicu ‘Sunrise’.

'Inspiriramo jedno drugo. Počeli smo pisati pjesme otprilike u isto vrijeme. Prije dolaska u New York nisam skladala pjesme, a Lee dok nije počeo svirati sa mnom. Upoznali smo se slučajno. Dobila sam angažman, svirku u nekom restoranu i trebao mi je basist pa mi je neki poznanik preporučio Leeja. Odmah sam shvatila da imamo mnogo toga zajedničkog. Istodobno smo se zbližili u glazbi i zaljubili se. Znam da nije pametno biti u vezi s osobom s kojom radiš, ali sve smo krize dosad uspješno prebrodili. Glazbeni mi je partner, živimo zajedno i pomaže mi u donošenju svih odluka. Karakteri nam se nadopunjuju, ja sam katkad brzopleta i temperamentna, a Lee smiren i ustrajan u onome što naumi', otkrila je tada.

O njoj je Lee, pak, rekao da je najskromnija i najtalentiranija osoba koju je upoznao. A lijepe riječi za Noru, odnosno za njezinu glazbu, ima i struka. Glazbeni kritičari uspoređuju je s legendarnim Ninom Simone i Billie Holiday, a njezine pjesme i spotovi zavladali su svim svjetskim radiopostajama i glazbenim emisijama.


No bilo je i onih koji su je drukčije doživljavali. Tvrdili su da je Norah nezanimljiva, prosječna pjevačica, a njezina glazba dosadna. Neki su joj godinama zamjerali što pjeva tuđe pjesme, jazz klasike, umjesto da sama piše, a jedan kritičar je izjavio da bi njezine albume preporučio svom prijatelju koji pati od nesanice. Drugi je pak rekao da poslu pristupa ziheraški, a primijećeno je i da se njezina glazbena fuzija popa, soula, jazza i countryja najviše svira u restoranima brze hrane, što nije nimalo laskalo reputaciji mlade umjetnice.

'Mislim da ljude nikad nisam ni zanimala. Ne mislim da sam dosadna, ali zna se da sam u dugogodišnjoj vezi, da se ne drogiram, da sam ista kao i svi drugi i zato me smatraju nezanimljivom. Drago mi što lijepo izgledam kad me fotografiraju za omotnicu albuma ili novine, ali to je normalno. Obična sam djevojka koja želi biti lijepa, ali nemam stalno potrebu biti dotjerana. Glazba mi je ipak najvažnija i želim da o meni sude prema mojim pjesmama, a ne prema izgledu', branila se pjevačica, često ističući na početku karijere da se ne namjerava ponašati kao zvijezda i da želi živjeti povučeno kao i prije.

Nakon 2004. uslijedila je turneja na kojoj je pripremala pjesme za treći studijski album. Objavljen je početkom 2007., a Norah ga je nazvala ‘Not Too Late’. Bio je posebniji od prijašnja dva jer je prvi put bila autorica i koautorica svih pjesama.

'Volim interpretirati tuđe pjesme, no nisu mi uvijek bliske poput mojih. Novi album potpuno je drukčiji, ove pjesme doživljavam puno osobnije. Neke su mračne i cinične, ali s dozom nade', istaknula je. I na tom je materijalu veliku ulogu odigrao njezin dečko Lee Alexander koji je s Norom napisao neke pjesme i producirao album. Par je najveći dio pjesmama snimio u kućnom studiju pa su novi album snimali bez stresa.

Prelijepa Njujorčanka indijsko-teksaških korijena bila je inspirativna i proslavljenom kineskom filmašu Kar-Waiju Wongu koji ju je svakako htio vidjeti u filmu ‘Noći boje borovnice’. Igrala je ulogu mlade žene koja nakon bolnog prekida veze putuje zemljom tražeći sebe i na tom putu upoznaje svakakve ljude. Premijerno je prikazan na festivalu u Cannesu 2007. godine.


'Nikad nisam planirala glumiti. No redatelj Kar-Wai Wong jednostavno se stvorio niotkud i pokucao na moja vrata. Rekla sam da nisam glumica, a bila sam i na turneji. Kad sam se vratila, pogledala sam njegov film ‘Raspoloženi za ljubav’. Bilo je to nešto najljepše što sam vidjela i pomislila sam: 'Idem ručati s njim, možda me želi zbog moje glazbe'. No pitao me želim li glumiti u filmu, a ja sam mu iz nekog razloga slijepo vjerovala i samo sam uskočila u sve to', iskrena je umjetnica koja je zaigrala s vrsnim kolegama Judeom Lawom, Natalie Portman i Rachel Weisz.

'Bila sam istodobno jako nervozna i uzbuđena. Naslijepo sam ušla u sve to. Trebali smo snimiti scenu u kojoj se ljubim s Judeom Lawom i od toga trenutka redatelj Kar-Wai Wong postao je jako uzbuđen. Natjerao nas je da taj poljubac snimamo jako dugo. Zapravo, taj smo prizor ponavljali 95 puta', rekla je kad su je pitali kako joj je bilo snimati ljubavne scene s britanskim glumcem. Dodala je i kako je bila jako iznenađena kad je vidjela svoje lice na golemom platnu te kako je samo razmišljala da je puno pjegica. Na trenutke je imala osjećaj da će izgledati tako strašno na ekranu da će se morati negdje sakriti. Uoči premijere filma ponovno je govorila o kritičarima i odnosu s dečkom Leejem, koji joj je najviše pomogao da se nosi sa svjetskom slavom koja joj je došla preko noći.

'Izbjegavam čitati kritike. Stavljaju vas na mjesto na kojem ne želite biti. Ako želite biti kreativni, budite, ali nemojte previše analizirati. U proteklih sedam godina Lee i ja shvatili smo kako funkcioniramo. Predivna je osoba i drago mi je što radim s njim, inače bih na putovanjima bila previše usamljena. Nadam se da mu neću dosaditi. Na početku karijere imala sam nekoliko slomova zbog prevelikog pritiska, a on me nekoliko puta vraćao u stvarnost', priznala je.

To je doživjela i nedugo nakon što je osvojila svijet prvim albumom, kada je New York Post objavio fotografiju njezina skromnog stana u Brooklynu pa su preko noći ispred njega počeli kampirati obožavatelji i razni čudaci koji su željeli da im pomogne u karijeri. Zbog toga je Norah glavom bez obzira pobjegla s Leejem u hotel nakon čega je par potražio novi stan.

Unatoč tomu što je s Alexanderom dijelila put od anonimnosti do svjetske slave, i što ju je on najbolje poznavao, prekinuli su 2008. te ostali dobri prijatelji.

Sve što se poslije događalo u privatnom životu ove iznimno talentirane kantautorice, pravi je misterij. Poznato je da se udala za glazbenika čiji identitet nije otkrila. Godine 2014. dobila je sina čije ime također nije poznato, a 2016. drugog sina. Svojedobno je bila slabo aktivna na društvenim mrežama, a u međuvremenu je i od toga odustala.

Tata i polusestra

'Ne izbjegavam pojavljivanje u javnosti, ali ne volim ići na crvene tepihe i slična glamurozna događanja. Na Instagramu ljudi obično objavljuju privatne trenutke, a meni su takve stvari dosadne. Ne pada mi na pamet tako izlagati svoju privatnost', rekla je.

'Puno sam noći provela sa suprugom kuhajući i plešući. Jednom mi je kupio bubnjeve za rođendan, učila sam ih svirati. Jako je zabavno. U kuhinju sam stavila klavir kako bih više svirala. Ali on nam sada više služi kao stol prekriven hranom, računima. Super mi je kad sviram sinu, ali on nije toliko zainteresiran za glazbu kao što bismo mi to htjeli', ispričala je o svom braku.

Glazbenica, koja je posljednji put nastupila u Hrvatskoj u pulskoj Areni 2007., pet godina kasnije objavila je album ‘Little Broken Hearts’ koji je nazvala najdramatičnijim, a četiri godine poslije i ‘Day Breaks’ koji je zasad njezin posljednji studijski album. Nedavno se u jednom razgovoru prisjetila početaka i ponovila isto što je izjavljivala prije petnaestak godina, čime je potvrdila svoju dosljednost da je ona zvijezda koja zapravo to ne želi biti:

'Slava mi se dogodila prebrzo. Osjećala sam stres, bila sam izluđena time što su ljudi znali tko sam i što su me kritizirali. Nakon toga su krenuli i mrzitelji. Jednostavno se počneš pitati: 'Je li ovo ono o čemu ljudi sanjaju? Pa zašto se onda osjećam tako čudno?'.