U trenutku kada svijet gorljivo prati događanja na nogometnom terenu, Story se susreo s Hrvaticom koja je imala priliku i upoznati neke od svjetskih sportskih zvijezda, i to u trenutku kada je potkraj 2016. osmislila izgled novog trofeja FIFA-e za najboljeg nogometaša svijeta. Ana Barbić Katičić, uspješna likovna umjetnica koja je održala više od 20 samostalnih izložbi u nas i u inozemstvu, otkrila nam je što ju je inspiriralo u izradi pobjedničkog pehara te znači li njezin posjet talijanskoj tvornici Edra, vodećem proizvođaču dizajnerskog namještaja, i izlet u vode dizajniranja namještaja. 

Story: Čime ste se vodili u kreiranju pehara, što vam je bila inspiracija?

Inspirirala me ideja spajanja nogometne tradicije i suvremenosti. Kako je FIFA pokrenula potpuno novu nagradu koja će se dodjeljivati dugi niz godina, htjela sam da oblik pehara poštuje i slavi iste vrijednosti koje su temelj nogometa od njegovih početaka do danas, a bit će i u budućnosti. Slijedeći dobro poznati, klasični identitet FIFA-e, pehar spaja povijest nogometa, ujedno i povijest FIFA-e, putem lopte s prvog Svjetskog prvenstva u Urugvaju 1930. s postmodernom, pročišćenom estetikom donjeg dijela trofeja, čiju preciznu izvedbu omogućuje današnja vrhunska tehnolgija. 

Story: Kako se uopće žena iz Hrvatske, koja usto ne dolazi iz svijeta sporta, našla u situaciji da dizajnira takav prestižni trofej?

Razlog su umjetnost i prijateljstvo. Moj likovni rad godinama poznaje Zvonimir Boban koji je veliki štovatelj i poznavatelj umjetnosti. Objeručke sam prihvatila njegov poziv da i pošaljem svoj prijedlog novog trofeja na natječaj koji je raspisala FIFA. Potpuno neopterećena i opuštena osmislila sam rješenje koje je pobijedilo. Za mene je to bilo veliko iznenađenje i priznanje na svjetskoj dizajnerskoj sceni. 

Story: Što vam je suradnja s FIFA-om donijela na poslovnom planu? Jesu li vam se otvorila neka nova vrata?

Da, taj je uspjeh stvorio prepoznatljivost i vidljivost mog rada u javnosti te donio niz kontakata i prilika na kojima radim. Pehar The Best FIFA Football Awards bio je vrlo specifičan projekt koji se odvio u određenom vremenu i okruženju. Posložilo se sve, otovorila mi se dragocjena prilika, a ja sam za nju bila spremna. Rijetkim se umjetnicima u životu dogodi tako nešto. Zadovoljna sam zbog toga i otvorena za nove prilike, možda ću u budućnosti raditi nešto slično. Sada je moj fokus na područjima umjetnosti koja me primarno zanimaju - slikarstvu, izložbama, radovima u prostoru i oblikovanju.

Story: Jeste li imali priliku družiti se s nekim nogometašima? Tko je na vas ostavio poseban dojam?

Naravno i mogu reći da redovito ruše stereotipove na koje smo se naviknuli. Moram priznati da je vrlo laskavo upoznati svjetske nogometne zvijezde na ekskluzivnim dodjelama nagrada i zabavama. Lijepo je vidjeti taj svijet najboljih u sportu, a uz njih i u filmu, modi, sav taj glamur koji ih prati. 

Story: Pratite li privatno nogomet? Gdje gledate Svjetsko prvenstvo?

Volim sport. Nogomet redovito pratim. Ponese me nacionalna euforija i atmosfera koju donose prvenstva. Obožavam strastvenost i zanos u svakom pogledu, a ima ga nogomet kao i umjetnost. Naravno, gledam Svjetsko prvenstvo, i to s mužem, kćeri i prijateljima. 

Story: Pretpostavljam da inače ne kreirate sportske trofeje. Što vas primarno zanima? 

Slikarstvo je moj fokus. Najsretnija sam s kistom u ruci. Osim na platnima, posebno velikih formata, volim slikarstvo na svim podlogama i u svim oblicima. Trenutačno radim na željezu. Paralelno otkrivam i veliku privlačnost prema volumenu, često i rado oblikujem skulpture u različitim materijalima, razne predmete, dizajniram, redizajniram, istražujem i jednostavno uživam u formama. 

Story: Završili ste Pravni fakultet i Akademiju likovnih umjetnosti, što nisu baš srodna zanimanja. Bavite li se danas i jednim i drugim?

Ne, nisu nimalo srodna. Pravnu sam karijeru pospremila s položenim pravosudnim ispitom. To je bilo još u mojim dvadesetima. Sve sam odradila i shvatila da me ne veseli dovoljno da bih život provela u pravnoj profesiji. Rekla sam si, uz suprugovu podršku, samo pokušaj izići na prijemni ispit na Likovnoj akademiji. I eto, tu sam. Bavim se isključivo umjetnošću već 20-ak godina. Dio tjedna provedem u školi u zagrebačkoj četvrti Šestine gdje predajem likovnu kulturu. 

Story: Na koja ste ostvarenja u karijeri osobito ponosni?

Na Muzej krapinskih neandertalaca u kojem sam provela gotovo šest mjeseci slikajući velike murale zahvaljujući suradnji s arhitektom željkom Kovačićem te Muzej Oluja ‘95 na kninskoj tvrđavi. Od grubih građevinskih faza do otvorenja projekte omiljenih muzeja pratila sam s visine - sa skele na kojoj sam slikala mjesecima.

Story: Nedavno ste posjetili tvornicu Edra u Italiji. Biste li se odvažili dizajnirati i neki komad namještaja?

Veseli me kontakt s Edrom. Već me godinama interesiraju interijeri i namještaj kao njihov nezaobilazan dio. Likovno interveniram u prostorima plohama i oblicima, a 10-ak godina i namještajem kreiranjem novog ili redizajnom postojećeg. 

Story: Poznajete li otprije njihov rad? Što vas se osobito dojmilo?

Edra me u potpunosti ostavila bez daha. Pamtim njihove pojedine komade namještaja koje sam vidjela prije nekoliko godina negdje na putovanjima kad još nisam znala čiji su dizajn. Svaki je poseban i pamtljiv. Fascinira posvećenost svakom dijelu i detalju, dizajn je promišljen, a izvedba vrhunska. Sofe su najsličnije oblaku, toliko su udobne i mekane. Komode, rasvjetna tijela i stolci su poput skulp-tura. Ne znam je li ih ljepše gledati ili koristiti. Njihov je dizajn zastupljen i u MoMA-i, što smatram zasluženim.

Svaki je komad unikatan

Snažan karakter i nekonvencionalan dizajn te pomno birani materijali, u spoju sa savršenom udobnošću i inovativnim tehničkim rješenjima, odlika su namještaja Edra. Njihovi komadi krase domove brojnih celebrityja, poput Madonne, a opremili su i restoran pariškog Muzeja d’Orsay. Svaki njihov proizvod je malo umjetničko djelo, a tajnu uspjeha objasnili su nam predstavnici te talijanske tvrtke čiji se jedinstveni namještaj može nabaviti i u hrvatskoj tvrtki Černelić. 

Story: Po čemu je Edra drukčija u odnosu na ostale proizvođače namještaja?

Ne zanima nas što se događa na tržištu. Svaka je naša kolekcija jedinstvena priča. Usto, naša potraga za kvalitetom i dizajnom ne odnosi se samo na tvornicu. Otvoreni smo prema svemu što će nam privući pozornost, bilo gdje u svijetu. 

Story: Zašto je vaš dizajn postigao takav uspjeh?

Zapravo, nije na nama da odgovorimo na to pitanje. Edra je oduvijek fokusirana na kvalitetu i inovativnost, a to je vjerojatno ono što klijenti koji traže ljepotu jako cijene. 

Story: Što biste izdvojili kao najveći uspjeh?

Vjerojatno činjenicu da smo toliko proizvoda pretvorili u unikatne komade. Uspješno smo spojili tehniku i ručnu izradu, što je vidljivo u jedinstvenim projektima kao što je Smart Cushion. Tu je i poruka ispričana određenim proizvodom. 

Story: Kakve se priče kriju iza vašeg dizajna?

Od samog početka 1987., kada su radila samo četiri mlada dizajnera, nastojali smo osmisliti inovativne proizvode. Svakom se projektu pristupa tako da se ne gleda samo skica nego se nastoji pronaći i sadržaj iza nje. To pravilo vrijedi i za projekte braće Campana, kao i za prvi projekt Francesca Binfarèa iz 1993. godine ‘L’Homme et la Femme’. Riječ je o komadu namještaja koji je nastao nakon opservacije kauča kao interakcije muškarca i žene prilikom njihova susreta, zbližavanja, grljenja i rastanka.

Story: Što dolazi prvo - materijal ili dizajn?

Obično dizajn, iako je i materijal od samog početka važan aspekt projekta. Možemo reći da oboje predstavljaju početak jer svaki proizvod ima jedinstven materijal, drukčiji. Ponekad haljinu idealnom čini boja, tako je i s komadom Tatlin. Dolazi u ljubičastoj boji, ali najprepoznatljiviji je u crvenoj.